Biografie
Zo zong zij in San Malo en in Düsseldorf het Stabat Mater van Dvorak en het Requiem van Verdi. In Italië, Luxemburg en België diverse oratoria. In eigen land soleert zij regelmatig in de Passionen van Bach, de Schöpfung, de Messiah enz. Zij heeft hoofdrollen vertolkt in opera's van Verdi, Donizetti en Bellini. Ook heeft zij enige malen The Telephone van Menotti uitgevoerd.
Met Jaap van Zweden en het Concertgebouworkest trad zij op in Der Schauspieldirector van Mozart; met Hans Vonk in l'Infinito van Tristan Keuris bij de opening van het K & W gebouw te Utrecht; met Peter Eötvös in Les Noces van Strawinsky in het muziekcentrum Vredenburg te Utrecht; in 1999 zong zij het Magnificat van Joep Franssens onder Tonu Kaljuste en het Radio Philharmonisch Orkest en met het Noordhollands Philharmonisch Orkest l'Enfant et les Sortilèges van Ravel. In 2002 vertolkte zij een rol in de Engelprozessionen van Stockhausen. In Ima van Peter Eötvös zong zij een solo onder leiding van de componist en in de operaLohengrin van Richard Wagner de rol van Erste Knabe o.l.v. Jaap van Zweden. Voor de KerstMatinee in het Concertgebouw zong zij een solo in de Chichester Psalms van Leonard Bernstein o.l.v. Mariss Janssons. Regelmatig geeft zij liedrecitals met haar echtgenoot Corné Mooibroek als pianist.
In twee moderne composities van Nederlandse componisten is speciaal voor Elma van den Dool's stem een partij geschreven, te weten in Loflied op de Wijsheid van Maurice Pirenne enDuizend jaren, Één seconde van haar broer Jacques van den Dool. In 2013 was zij één van de stemcoaches bij het project Volksopera Ondiep te Utrecht. Tenslotte verleent zij vaak haar medewerking aan radio- en cd-opnames. Elma wordt sinds enkele jaren vocaal gecoacht door Frans Lambour, |